ÚTIKRITIKA.HU / Madeira

Madeira

Általános tanácsok a sziget felfedezéséhez | Monte Palace Madeira| Telefericos da Madeira|Machico| Pico do Arieiro|Hegyi Boldogasszony-templom|Cabo Girao|Porto Moniz természetes medencék| Ponta de São Lourenço| Madeira Botanikus Kert| Blandy Borkuckója|Apácák völgye|Parque de Santa Catarina|CR7 múzeum| Legszebb útszakaszok|Ponta do Sol|Pico Ruivo|Ribeira Brava|Santa Cruz|Porto da Cruz|Santana| Delfinles|

V. Jancsi fotója

Tartalomfeltöltés folyamatban

Általános tanácsok a sziget felfedezéséhez

20-30 euró / fő összegekért egész napos minibuszos túrák vannak, Kelet Madeira, Nyugat Madeira, meg más tematikus túrák, reggel a szállásod környékén felvesznek, este ugyanott kitesznek, mindent megmutatnak. (2023)

Az útiterv összeállítása kicsit olyan, mint egy vacsora előkészítése: minél több ember vesz részt rajta, annál nehezebb összehangolni a szokásokat és az ízléseket. Van, aki fitneszsalátát enne, aztán ott vannak a mekizős arcok is, és biztos, hogy lesz olyan a csapatban, akit csak a sütemény érdekel. Na, a kirándulás pont ilyen, pláne, ha öten mentek: A személy a strandon süttetné magát egész nap, B teljesítménytúrázna, C meg most akarja kipróbálni először a szörfözést. Mi sem egyszerűbb, mint mindenki vágyát kielégíteni! Szerencsére pont az ilyen csapatoknak való Madeira – ugyanis ezen a kis portugál szigeten minden éghajlat, minden típusú természeti látnivaló, ezáltal temérdek programlehetőség képviselteti magát. Egy hét alatt egyaránt jártunk mínusz fokokban kopár hegycsúcson, bikiniben fekete homokos tengerparton, szalmakalapban vulkanikus hegységen, túrabakancsban lomberdőben és szandálban a trópusokon. És tudjátok, mi a legdurvább az egészben? Hogy mindehhez összevissza egy-másfél órás távokat kellett megtennünk autóval. forrás

Monte Palace Madeira

Telefericos da Madeira

Madeirán járva ne hagyjuk ki az óváros tetői felett való lebegést, amelynek legjobb módja, ha kötélvasúttal a felhők fölé emelkedünk. Egyébként is jó, ha megjegyezzük a Teleferico nevet, ugyanis a sziget számos pontján találkozhatunk kabinos felvonókkal. Funchalban rögtön kettőt is találunk.

A Teleferico da Madeira az óvárosból a Monte Palace Madeirához visz fel, míg a másik eleve fentről és innen indul a Botanical Gardenhez. A felvonózás élménye önmagában is lélegzetelállító, főként ha pillantást vetünk a lenyűgöző vulkanikus tájképre és a hegyoldalban épült Funchal városára. forrás

Machico

" Felmész ott a hegyen ((mutattak a Machico környéki hegyvonulatokra)) és valahol ott,de lehet kicsit arrébb,de azon a környéken lesz egy alagút,azon átmész és már Canicalba is vagy." Elindultam abba az irányba amerre az alagutat mutatták,és úgy ballagtam,hogy közben a hegyoldalt figyeltem,nehogy ne vegyem észre az alagutat. Kicsivel több mint 2 óra gyaloglás,lépcsőzés és hegymenet után az alagút meglett,át is mentem rajta,a várost pedig jól körbejártam.Gyalog mentem oda,busszal pedig vissza Machicoba. Canicalból napi néhány buszjárat van Madeira keleti csúcsához a kopár és szeles Ponta de Sao Lourencohoz,ahova én most nem jutottam el,tehát lesz miért vissza jönni. (2023)

c. m. fotója

Pico do Arieiro

Buszunk Pico do Arieiro-ig vitt bennünket, ami a túránk kiindulópontja volt. Egyébként a sziget harmadik legmagasabb hegyének számít, a maga 1818 méterével. Mikor felértünk már megértettem, hogy miért mondta a túravezető azt, hogy hozzunk magunkkal meleg ruhát. A szállodánál 25 fok volt, a hegycsúcson pedig maximum 12 fok, amit még hidegebbé tett a rendkívül erős szélfújás, de szerencsére széldzsekin keresztül nem volt annyira vészes. A túravezetőnk azt is elmondta, hogy rendkívül szerencsések vagyunk, mert ilyen tiszta időben már régen járt a hegycsúcson, pedig már több száz túrán túl van. A nap száz ágra sütött, így biztosak voltunk benne, hogy a délutáni órákban már jóval melegebb lesz az idő.

Túránk a hegygerincen kezdődött. Szépen kijelölték, hogy merre kell közlekedni, de kizárólag libasorban, mert olyan keskeny a hely, hogy két ember már nem fér el biztonságosan. Jobbra szakadék, balra szakadék, nincs korlát és még a szél is fúj. Tériszonyosoknak nem igazán ajánlom ezt a szakaszt, viszont érdemes valahogyan átvészelni, mert a túra minden egyéb része sokkal biztonságosabbnak tűnik. Igaz, a járható út nem lesz sokkal szélesebb, a libasor megmarad, de végig segít a kialakított korlát, amibe lehet kapaszkodni, továbbá a szél is elcsendesedik (szélvédettebb szakaszok).

Korábban elég sokat túráztunk már és néhány hegymászáson is túl vagyunk, de ilyen meseszép színes hegyet még nem láttam. Bokorban nőnek a sárga virágok, helyenként felfedezhetőek kisebb rózsaszín, kék és fehér formában is, mintha egy mezőn lennénk, de ha ez még nem lenne elég, 100 méterenként bukkannak elő az óriási lila virágok, amit a helyi lakosok Madeira büszkeségének hívnak. Valóban káprázatos látvány.

hhoz, hogy megközelítsük túránk végpontját Pico Ruivo-t, folyamatosan fel-le másztunk a hegyvonulaton. Sajnos itt útlevágásra nem volt lehetőség, mert minden egyéb út a szakadékba vezet. A kezdeti problémáim a 12 fokkal elég gyorsan elillantak, nem csak a napsütés és a szélcsend következményeként, hanem a rengeteg lépcsőfok megmászása miatt. forrás

Hegyi Boldogasszony-templom

portugálul: Igreja de Nossa Senhora do Monte

Elter Karcsi fotói

Cabo Girao

V. Jancsi fotója

A harmadik napunk elég érdekesen indult. Az eredeti tervek szerint a Cabo Girão Skywalk-nál kezdtük volna a napot és egy teljesen másik napirendet követtünk volna, de sajnos az 589 méter magas kilátóból az orrunkig sem láttunk akkora köd volt. Így az adott napi programot meg kellett cserélnünk egy másik nappal.  forrás

Skywalk - V. Jancsi fotói

Porto Moniz természetes medencék

portugálul: Piscinas Naturais Velhas

p. d. fotói

A szigeten nem feltétlenül a strandolás az első, hanem a természetjárás. Mindazonáltal a fürdést kedvelők se keseredjenek el: rengeteg helyen lehet csobbanni egyet. Vannak egyszerű, köves strandok. Aztán vannak természetes, finom fekete lávahomokos strandok. Vannak mesterséges strandok, melyekre a közeli Afrikából hoztak aranyló homokot. De a legnagyobb élmény a fürdést kedvelőknek a néhány lávamedence, amelybe becsapnak a hullámok. A leghíresebb ilyen lávamedence a sziget északkeleti részén Porto Monizban található. Ha valaki fürdésnél több tengeri élményre vágyik, lehet hajókázni, van bálnales, katamarántúra, és a szomszédos Porto Santo szigetére is át lehet kompozni, ahol igazi, széles, aranyhomokos strand vár ránk. forrás

Ponta de São Lourenço

Madeira Botanikus Kert

Blandy Borkuckója

angolul: Blandy's Wine Lodge

p. n. fotója

Apácák völgye

angolul: Valley of the Nuns

A sziget kihagyhatatlan látnivalói közé tartozó paradicsomi környezetet a völgy fölé tornyosuló sziklafalon található kilátóból csodálhatjuk meg. Az Apácák völgye nevét arról kapta, hogy még a 16. században ide menekítették a sziget apácáit a kalózok elől. A közelben található halászfaluba is érdemes ellátogatni, hiszen kivételes fekvése és a mai napig aktívan használt színes hajók miatt a sziget egyik legszebb kisvárosa. A szóbeszéd szerint Winston Churchill egykori miniszterelnök is gyakori vendég volt errefelé, mert a gyönyörű környezet az ő szívét is rabul ejtette. forrás

CR7 múzeum

Madeirán talán egyetlen híres ember született, de kinek kell több, ha az az egy maga Cristiano Ronaldo? A focistáról nevezték el repterüket is, ahol szobra is van a sportolónak, mondjuk, ha nincs odaírva a neve, erre nem feltétlenül jöttem volna rá.

A Ronaldo-múzeum előtt már egész alakos szobor látható, a múzeum belsejében pedig számtalan kupa, CR7 cipői, és a neki írt rajongói levelek is megtalálhatóak. forrás

Legszebb útszakaszok

Ponta do Sol

Pico Ruivo

Nem maradhat ki túrázás sem, aki szereti az aktív nyaralást! A legmagasabb csúcsra, a Pico Ruivo-ra terveztem felgyalogolni, ami 1861 méter magasan van. (Ha már anno sikerült megmásznom a Teidét, Tenerife legmagasabb csúcsát, akkor itt is kötelező volt.)

A legtöbben autóval vagy szervezett buszúttal az Areeiro parkolóhoz mennek és onnan indulnak fel. Én menetrend szerinti busszal a lentebbi Poiso megállótól indultam, innen 6 km volt az említett parkoló. Ez se volt egy könnyű menet.

A parkolótól kiépített útvonal vezet a csúcsig, viszont kell egy jó állóképesség. Sok helyen olvastam, hogy nem túrázók is bátran induljanak neki, de azért nem árt egy kis erő. Sok a lépcső, főleg a lefelé lépcsőzés terheli meg a lábat. Ám az élményért és a látványért bőven megéri a fáradozás!

A túraút többször átmegy sziklában létesített alagúton, ahol figyelni kell a pocsolyákra is. Külön lámpa nem szükséges, a mobilokon lévő zseblámpa funkcióval is át lehet „botorkálni”.
Nincs már messze :)Nincs már messze 🙂

A csúcs alatt van egy turistaház, ahol meg lehet pihenni, kávét, sört, stb venni, hogy aztán kb 15 perces felfelé menet végén megérkezzünk a hőn áhított csúcsra. Ha jó az idő, ragyogó napsütés és teljes panoráma vár minket. Mivel folyamatosan néztem előtte napokban, hogy milyen idő várható, tudatosan választottam ezt a napot (itt lehet megnézni az előrejelzést).

A legtöbben a turistaháztól nem messze lévő Teixeira parkolóig mennek, onnan már kocsival vagy szervezett busszal lehet legurulni. Én viszont a PR 1.1, majd a PR 9 turistaúton Santanába igyekeztem. Ez jóval hosszabb út volt, így siettem is, hogy a 17.25-ös buszt elérjem. Meredek lépcsőzés az első fele babérerdőn keresztül, majd a PR 9 turistaút már levada mentén kellemes út. Szép a kilátás, két vízesés mellett is elhalad. A vége 3 km aszfalt volt és fél 5 előtt már Santanában voltam.

Santana az aranyos, háromszög alakú kis házairól nevezetes. Ezeket lehet látni több helyen is, sokban még laknak is. A falu közepén néhány a turistáknak van kialakítva, amikben boltokat találunk. Érdemes megállni, ha erre vezet az utunk.

Azért jól esett, amikor a szállásra visszaértem, a sok lefelé lépcsőzés eléggé leterheli főleg a vádli alatti részt.

A Pico Ruivo-ra is rá kell szánni egy napot, csodás látványban lesz részetek! (2023) forrás

Ribeira Brava

Ribeira Brava Madeira nevű hely egy kisváros Madeira szigetén

Ribeira Brava a tengerparton található, és lenyűgöző tengeri kilátásokkal büszkélkedik. A szigetként Madeira dús és változatos tájjal rendelkezik, így a környék szép hegyekkel, zöld völgyekkel és trópusi növényzetekkel rendelkezik.

A városban találhatók olyan kulturális látnivalók, mint templomok és múzeumok, amelyek bemutatják Madeira hagyományait és történelmét.

Tengerparti tevékenységek: A város a tengerpart közelében található, így a látogatók élvezhetik a strandokat, napozhatnak és különböző vízi tevékenységekkel, például búvárkodással vagy szörfözéssel foglalkozhatnak.

Santa Cruz

Porto da Cruz

Fanal-erdő

A Fanal erdő egy nagyon különleges hely érdekesebbnél érdekesebb fákkal és nyugodtan legelésző tehenekkel. Egyébként az egész erdő végtelen nyugodtságot áraszt és érdemes csak úgy sétálgatni a fák és a tehenek között. A lábaitokra vigyázzatok mert rendesen alá van ,,aknázva" a terület, ha értitek mire gondolok. forrás

Santana

A sziget északi részén helyezkedik el az egyik legautentikusabb község, Santana, ahol azokat a mesebeli házikókat csodálhatjuk meg, amik egykor a földművesek mindennapjait szolgálták, ma pedig minden második madeirai szuveníren visszaköszönnek. Mint az egyik pincértől megtudhattuk, a házak nagy részét már műemlékké nyilvánították, de a falu egyik legidősebb bácsikája a mai napig ilyen tarka háromszögházban él. Aki jobban elmerülne a helyiek életében, a skanzenben kívülről-belülről megnézheti a házikókat vagy ellátogathat a tematikus parkba, ahol négy pavilonban mutatják be a sziget történelmét. (2021) forrás

Hasznos tipp: a férfi régi háza a R. Dr. João Abel de Freitas Médico 2. szám alatt található Santanában (ha betértek, akkor adjatok neki pár eurót és cserébe még egy pohár finom kávélikőrt is kaptok). Ebben az utcában több régi épület is van, de azok nem látogathatóak. A város megér egy nagyobb sétát, mert elszórtan is találhattok még régi épületeket vagy azokra hasonlító újakat és kiváló pékséget, kávézót is. forrás

Delfinles

,, Ha mentek delfinlesre, akkor nagyon nem ajánlom a Magic Dolpfins céget. Konkrétan valahol a távolban ugrott 2 delfin állítólag, ezt kb. hárman látták a hajón.. Én pl. semmit se láttam olyan messze voltunk.... és mar fordultunk is vissza. Nem nagyon erőltették a dolgot pedig, más cégek hajói láttuk hogy rendesen keresik a lehetőséget. Valamint voltam már ilyen túrán az Azori szigeteken és ott valóban közelről láthattuk ezeket a csodálatos állatokat. Szóval érdemes nagyon utána járni a cégeknek mert így kifizettünk 60 eurót tengeribetegségért (a.v. 2022)