Peru

Repülés | Szállás | Úti okmányok és vám | Fotóegyveleg

Pisac városka - Nagyon sok helyi nő visel inkább inka öltözéket, fejfedőt. -  v.n. fotója

Repülés és repülőjegy

Európából közvetlen járat Limába, a fővárosba közlekedik. A KLM Amszterdamból, az Air France Párizsból repül, így Budapestről 1 átszállással el lehet jutni Peruba. Mi a KLM-et szeretjük legjobban foglalni, mert minden nap repül, az Air France csak hetente 3x és nem minden nap jó a csatlakozás sem. Márciusban pl. Air France járatot nem lehet elérni Bp-ről, mert 10:45-kor indul, nincs elég korai Bp-Párizs járat. Áprilistól, a nyári menetrendben már jobb lesz a helyzet, 4 és fél órás átszállási idővel el lehet érni a csatlakozást. Amszterdamban szintén 4 óra az átszállási idő. Reggeli budapesti indulással perui idő szerint este 6-7 óra körül lehet megérkezni Limába, visszafelé pedig este indulnak a gépek és a következő nap késő este érkezhetünk Budapestre. Visszaúton a KLM átszállási ideje 1 ó 10 perc, Párizsban ugyanúgy 4 óra az átszállási idő, mint odaúton.

Madridból az Iberia légitársasággal lehet egyenesen Limába repülni, néha nagyon-nagyon jó árakon. Sajnos az Iberia Bp-re nem repül (viszont Bécsbe igen), de a Wizz Air és a Ryanair igen, össze lehet hozni az utazást így kombinálva, ugyan néha 1-2 madridi éjszakával, mert nincs aznapi csatlakozás, és ez emeli a költségeket. Madridból a repülési idő 12 óra. Madridból még az American Airlines szokott nagyon jó árakat kiadni, ők Miami átszállással repülnek, amihez ugyan kell ESTA belépési nyomtatvány (14 USD), viszont meg lehet állni Miamiban is pár napra, ha az idő/pénztárca engedi. Ebben az esetben is aludni kell Madridban az odaúton, mert délelőtt indul a Madrid-Miami járat.

Az országon belül is jól lehet repülni a LAN Peru és az Avianca járataival:

• Limából pl. Cuzco-ba: naponta kb. óránként megy járat, a menetidő 1 óra 20 perc. Cuzco jó kiinduló pont a Macchu Picchu-hoz.
  • Limából naponta több járat repül Arequipába is (szintén 1 ó 20perc), és Cuzco - Arequipa között is naponta több járat közlekedik (1 órás repülés).

A legismertebb látványosságok az ország Limától délre eső területein vannak, ezért Cuzco, Arequipa az ismertebb, de északra, Limából Iquitosba is lehet közvetlen járattal repülni, naponta 4x-5x, mindössze 2 óra alatt. (2014)

"Magyarországról indulva 1 átszállással jutunk Peruba valamelyik nyugat-európiai országból. Közvetlenül Zürich, Frankfurt, Madrid vagy Amszterdam repülőtérről indulnak közvetlen járatok a perui fővárosba, Limába. A repülőút 12-16 órát tart, mire Limába megérkezünk. Jól nézzük meg, melyik repülőjáratot választjuk, a jegyárak között 100 ezer forint eltérés is lehet. A repülőjegy kiválasztására ajánlom a VISTA Utazási Irodát, ahol számunkra a legkedvezőbb járatot fogják ajánlani, és náluk a nemzetközi biztosítást is megköthetjük.

A legcélszerűbb olyan járatot kinézni magunknak, amely éjszaka repül az óceán felett, így az éjszakát nyugodt szívvel átaludhatjuk, és pihenten érkezünk meg a célállomásra. Ezzel megkönnyítjük a hat órás időeltolódás okozta szervezetünkre ható megterhelést. A repülőn érdemes készpénzt magunknál tartani, mivel felszolgálásnál az italokért fizetni kell, ha megszomjazunk. A repülő kényelmes, különös elbánásban részesítenek bennünket a hosszú út alatt. Számomra nagyon érdekesnek tűnt, hogy Peruban úgy repkedtünk egyik helyről a másikra, mintha busszal közlekednénk. A nagy távolságok miatt ez tűnt a legcélszerűbb közlekedési eszköznek, különben napokat is eltölthettünk volna autóbuszon zötykölődve. Csomagjainkat egy másodpercre se tévesszük szem elől, ne hagyjuk őrizetlenül, nehogy más tulajdonába kerüljenek.

Készüljünk, hogy a repülőtéren amint megkaptuk a csomagjainkat, ellepnek bennünket a kuli tologatók, akik a külföldieket veszik körül, hogy segítségüket eltérő összegekért ajánlják fel. A kulihoz azonban mi magunk is hozzáférünk anélkül, hogy bárkinek is fizetnünk kelljen. A reptéri illetékről sose felejtkezzünk meg, azt minden reptéren külön kell fizetni, annak ellenére, hogy megfelelő repülőjeggyel rendelkezünk a következő célállomás eléréséhez.

Igyekezzünk úgy pakolni, csomagolni, hogy még véletlenül se legyen a kézipoggyászunkban nem megengedett holmi, spray, dezodor, manikűrkészlet, mert azt azonnal elveszik a reptéri átvizsgáláskor. Nincs kímélet. Mi így jártunk a szúnyogirtóval, amit nagy gondosan megvásároltunk az őserdőbe utazás előtt. Hiába mondtuk, szükségünk van rá, könyörtelenül elkobozták. Hazautazáskor minden csomagot, bőröndöt kipakolnak a vámosok nem csak Peruban, hanem ez történik az európai reptereken is. Tüzetesen átvizsgálnak mindent, ami hosszú-hosszú időt vesz igénybe. Oda a gondos bepakolás, csomagolás. Mert visszapakolni gyorsan kell, nincs idő újra hajtogatni a széttúrt holmikat. Azért a kokalevél csomagot mégis sikerült hazahoznunk, a machete is gond nélkül hazavándorolt." (Szemes Zsuzsa, 2014)

,, KLM-mel repülés: Felszállva az Amszterdamba tartó repülőre, egy újabb tapasztalattal lettem gazdagabb. Van olyan sor, amiben nincs ablak. Nem úgy nincs, hogy összébb passzírozták az üléseket és így pont két ablak közé esik némelyik sor, nem. Konkrétan a Boing kihagyott egy ablakot középtájon. Nyilván nem azért, hogy engem szívassanak, biztos van valami műszaki oka, de ez attól még szívatás. Főleg úgy, hogy amikor az online csekkinget csinálod, nincs ám berajzolva, hogy hova esik ablak és ki az, aki csak a műanyag borításban gyönyörködhet ugyanazért az árért. Ezek után sovány vigasz, hogy a sajtos szendvicset olyan dobozkából ehettem, amire az összes holland jelképet felpingálták, a fapapucstól a tulipánon át a szélmalomig. Mondjuk a varázsgombát kifelejtették.
A holland főváros méltán híres repülőterén egy új fejlesztést eszközöltek azóta, mióta utoljára itt jártam. A várókban a székek némelyike alatt konnektorokat helyeztek el, úgyhogy nem kell már az oszlopok mellé csoportosulni, ha merülő félben lenne a laptopunk. Szükség is volt a töltőre, hiszen négy órát kellett itt kibekkelni, míg felszállhattunk a csatlakozó járatra. (Meg kell várni még a későn kelő hollandusokat is.) Szerencsére van ingyen wi-fi, bár felkészült voltam és tudtam, hogy ha KLM lounge közelében találok wi-fi csatlakozást, amit a biznisz osztályosoknak szántak. A jelszó pedig KLM és az aznapi dátum így: KLMDDMMYY.
A nagy gépen aztán van minden földi jó, főleg annak, aki szereti a régi filmeket holland felirattal újra nézni. Én mondjuk imádom, főleg ezzel az újfajta fülkagylóra akasztható fülhallgatóval, ami tíz perc után már töri a fülem.
Közel 11 órás repülés után végre Lima, és még nincs is este, pedig már 22 órája talpon vagyunk. A 6 órás vekker visszatekeréssel jól meghosszabbítottuk a napunkat, úgy kóvályogtunk a kijárat felé, mint a zombik. Szerencsére már a repülőn kitöltöttük a belépési- és vámáru nyilatkozatot, úgyhogy a migrációs hivatalnokon hamar átestünk. A bőrönd szalagnál aztán izgulni kellett az ott portyázó drogkereső kutyák miatt. Na nem azért, mert Amszterdamban feltöltöttük volna cannabis készletünket, csak egy kis illegális téliszalámi lapult a bőrönd mélyén, és hát mit lehet tudni, mikor adtak utoljára enni szegény ebnek.
A kofferek lassan érkeztek, ezért volt időm egy kis helyi valutát váltani a közvetlenül a szalag mellett lévő bódéban. 100 dollárért 325 sol-t adtak, aminél azért lehet jobban is váltani bent az országban. (2016)" forrás

Szállás

"Peruban a szállodák nagyon olcsóak. Személyenként napi 20 dollárért már 4 csillagos szállodában hajthatjuk álomra fejünket. A szállodák jól felszereltek, internet sarok, Wi-Fi szolgáltatás, mosodai szolgálat, kábel TV, telefon, bank automata, szobabár alapszolgáltatás. A magasabban területeken lévő szállodákban a kokalevél ki van téve teafőzés céljára. Ajánlatos fogyasztani, megkönnyíti a magaslati levegőhöz való alkalmazkodást. A szobákat minden nap takarítják, rendbe teszik, a törülközőket cserélik.

Arra vigyázzunk, hogy ételt, ételmaradékot és morzsákat sehol ne hagyjunk szét a szobában, ez különösen érvényes az őserdei szállásokon, hiszen a nem kívánt vendégek hamar beköltöznek, annak ellenére, hogy minden ablak és rés szúnyoghálóval védett. A magasabb tájakon készüljünk, hogy a légnyomásváltozás miatt a golyós dezodorok és golyós szájfények golyóival akár szembe is találkozhatunk, úgy kilőnek nyitás után, hogy könnyen kárt tehetnek bennünk. Legjobb esetben csak négykézlábra kell ereszkednünk, hogy megkeressük, és visszapattintsuk a helyére.

Az őserdőben lábakon álló bungalóban szállásolnak el bennünket. Ott természetesen távol vagyunk a civilizációtól, annak ellenére minden kényelmes és tiszta. Ügyeljünk, hogy a wc-be semmilyen papírneműt ne dobjunk, arra egy külön szemetes van bekészítve, amit kiürítenek, mire a napi túrából visszaérkezünk. Összességében a szállodákban a kiszolgálás pazar. Svédasztalos terülj-terülj asztalkám vár bennünket mindenhol. Perui ételekkel, déli gyümölcsök hatalmas választékával színesítik a kínálatot. Érdemes mindent megkóstolni, megízlelni, hiszen nem tudni, lesz-e újra alkalom." (Szemes Zsuzsa, 2014)

Úti okmányok és vám

Peruba a magyar állampolgároknak nem kell vízum, ha 90 napnál rövidebb a tartózkodás. A 90 nap lejártával a perui tartózkodást a Perui Bevándorlási és Állampolgársági Hivatalban (Dirección Nacional de Migraciones y Naturalización) lehet meghosszabbítani, összesen 3 (három) alkalommal.

Nincs felső összeghatára az országba behozni kívánt költőpénznek. A perui törvények szigorúan büntetik kábítószer (ideértve a marihuánát is) birtoklását, fogyasztását vagy kereskedelmét (a Peruban börtönben sínylődő külföldi elítéltek kb. 90%-a kábítószer-csempészet miatt tölti büntetését).

Tilos régészeti lelőhelyeken talált és vett, valamint történelmi értékkel bíró tárgyaknak, továbbá állatoknak és növényeknek (még szárított formában sem) az adott perui állami szakhatóság engedélye nélküli kivitele az országból. A repülőtéren működik ugyanis egy eredeti műalkotásokat felismerő rendszer, amely ha a szükséges okmányok nélküli eredeti műalkotást talál az utasnál, akkor azt a perui hatóságok elkobozzák, illetve e szabály megsértője ellen eljárás indul. A mák behozatalát tiltják a perui törvények.